Mexico City: wat ik er vond

17 min lezen

Kort overzicht

Land
Mexico
Aangeraden duur
3-5 nachten
Eten
Lokale markten en eetstalletjes aanbevolen
Actief
Wandelingen, tours of watersport

Ons vliegveld ligt wel een stuk buiten de stad dus dat duurde even, maar we hebben geen gezeik gehad of lang moeten wachten dus dat is top! Het hostel zelf is eigenlijk echt niet fraai, maar dat boeit dan nu even niet want we willen toch lekker veel de stad in.

Wat heb ik in Mexico City gedaan?

De universiteit waar ik ook aan studeer dit semester in Mérida, maar dan de ‘echte campus’. Daarna hebben we een rondje over de campus gemaakt en heel toevallig kwamen we ook langs het Estadio Olímpico Universitario. Het stadion van de Olympische Spelen van 1968 in Mexico maar nu ook eigendom van de UNAM en thuishaven van de Pumas. Nu op naar de stad weer, want we hebben een avondprogramma!

Snel vanuit de Ciudad Universitaria naar de Arena Mexico want we gaan naar de Lucha Libre. Met alle maskers en outfits die ze erbij dragen maken ze er een heel showtje van. Tot nu toe vinden we het een super mooie stad! Gelukkig hebben we wel allebei heel veel zin om de stad te bekijken dus komt goed uit. We komen al snel tot de conclusie dat we het eigenlijk nu al een super mooie stad vinden.

Overal langs de weg veel mooie bomen en heel veel mooie parken. Daarna zijn we door onze wijk (Roma) richting het Parque Chapultepec gelopen waar op de heuvel het kasteel stond. De hele geschiedenis van onafhankelijk Mexico kwam aan bod met veel schilderingen en voorwerpen, erg leuk. Goed dat we het van tevoren gepland hadden en kaartjes hadden, want ze zijn schaars en strikt op de tijden dat je naar binnen wil.

Wel vonden we het wel een beetje jammer dat er geen één van haar zelfportretten in dit museum hing. Ik verwachtte dan ook een leuke pot, zeker omdat er ook nogal wat op het spel stond. Na twee keer 1-1 spelen komt er toch een verlenging? Pachuca moest echt in reguliere speeltijd winnen om door te kunnen naar de halve finale.

Toch een voordeeltje aan hoog eindigen voordat de finales beginnen. Kunnen het echt aanraden! Wel grappig om even te zien maar echt niet zo boeiend. Hierna zijn we even verder gewandeld door wat straatjes en kwamen we uit bij het enorme Plaza de la Constitución. Het plein zelf, de kathedraal, het Palacio Nacional en noem maar op. Dit vooral omdat deze afgezet voor auto’s zou zijn op zondag.

De kroeg gaf ons echt Boedapest vibes dus ook weer grappig. We zijn toen meteen naar de twee marktjes gelopen die ons leuk leken. Allebei wel aardig, maar wel net wat anders dan we verwacht hadden. Helaas sommige hele leuke kleding voor Zsaas, maar alleen in kinderwagen, stom. We besloten om naar Plaza Garibaldi te gaan waar veel Mariachis zouden zijn met muziek.

We hebben ervoor gekozen om een drankje te doen bij een bar daar. Erg leuk, deze stond helemaal voor met mariachis en hebben dan ook mee kunnen genieten van alle liedjes die de andere gasten lieten spelen en intussen zelf een biertje en tequila gedronken. Uiteraard zoals de Mexicanen het doen: we kregen een bandera: eerst het gele glaasje met zuur citroensap, dan de tequila en eindigen met een tomaat/pepersapje, niet gek.

Toch nog even wat cultuur weer gehad. Daarna hebben we de dag afgesloten met uiteraard een hapje op straat en daarna richting huis. Eindelijk een keertje wat vroeger thuis. Dat leek mij wel leuk met alle verschillende volkeren die hier geleefd hebben voor de komst van de Spanjaarden in 1519.

Mijn eerlijke oordeel over Mexico City

Eerste stop is de UNAM! Ik kan het niet eens een campus noemen want het is echt enorm. Werkelijk waar een hele stad op zich, maar erg mooi. We zijn eerst naar het Museo Universitario de Arte Contemporáneo geweest, wat naast voor Zsaas ook voor mij leuk was, want ze hadden leuke exposities dus goed dat we geweest zijn. Vond ik zeker leuk om ook even te zien.

Ik moet eerlijk zeggen dat we zelf niet helemaal kunnen uitleggen wat het nou is, want het publiek doet zo fanatiek alsof het een serieuze wedstrijd is, maar het is eigenlijk een toneelstuk waarbij ze doen alsof ze harde gevechten hebben. Wij kunnen het moeilijk plaatsen haha maar het is wel indrukwekkende acrobatiek, laten we het daarop houden. Ook al konden we het zeker niet allemaal volgen, het was wel erg vermakelijk.

Lekker streetfood eten hier, want het is heel goedkoop en super lekker. Het was niet een heel lekker nachtje maar we doen het ermee. We staan er vooral echt van te kijken hoe groen het is. Niet verwacht, wel heel erg mooi! We hebben bij een lekker bakkertje ontbijt gehaald en in een parkje lekker opgegeten terwijl we lekker om ons heen keken naar heel veel leuke hondjes en het sowieso een erg lekker park was.

We zijn hier omhoog gelopen en het was super! Te beginnen met de mooie tuinen, daarna de fantastische uitzichten aan alle kanten over de hele stad en van binnen was het ook nog eens mooi, met een leuke combinatie tussen veel geschiedenis van het land en ook vooral veel mooie kamers en versieringen. Het uitzicht over de hele stad was echt absurd.

We hebben natuurlijk nog helemaal niet zo veel gezien, maar dit was wel erg leuk om alvast te zien vanaf hier. Het was ondanks dat alsnog erg druk in het kleine museum. Het museum is gemaakt in het oude huis van Frida Kahlo waar ze samen gewoond heeft met Diego Rivera, ook een bekend Mexicaans kunstenaar. Het huis zelf vonden we erg mooi, met vooral een mooie kleur blauw en het interieur was opvallend, maar vooral helemaal Zsaas haar smaak.

Het was verder ook leuk en interessant om meer te zien en te leren over Frida Kahlo en haar leven. We zochten het nog even op om te checken dat we niets misten, maar het klopt, al deze zelfportretten hangen ergens anders dus dat is wel erg jammer. Al met al was het wel leuk en interessant maar omdat we dit niet wisten van tevoren was het toch ergens ook wel jammer.

Deze pot leek me leuk omdat América de grootste club van Mexico is, met mooie shirts en grote aanhang. Daarnaast is dit stadion heel iconisch waardoor ik het wilde zien, want hier zijn twee WK finales gespeeld, met vooral de memorabele van 1986, toen Maradona met Argentinië wereldkampioen werd. Ik was dan ook heel blij dat het gelukt was om aan kaarten te komen.

Achteraf gezien niet heel gek, want het stadion zat verre van vol (maar dat is niet gek als het zo enorm groot is, er zaten nog steeds heel veel mensen in) maar dat mocht de pret niet drukken. Op het veld was de thuisploeg ook veel beter maar wist niet te scoren en tot iedereen frustratie scoorde Pachuca na een enorme blunder van een verdediger wel.

Echt super spannend was het en het stadion ontplofte dan ook na het goal. Iedereen was weer helemaal blij en dat maakte het dan ook voor ons uiteindelijk de perfecte wedstrijd, want het was spannend en met deze ontlading zo laat is het natuurlijk het leukste. Iedereen bleef maar feesten en juichen nadat er afgefloten was wat wij niet helemaal snapten.

Blijkbaar niet, want omdat América hoger op de ranglijst van de reguliere competitie was geëindigd (1e), was gelijk spelen genoeg. Leuk dat América door is! Wel droog dat we dat niet door hadden, want pas na een paar minuten besloot ik maar te vragen waarom het erop leek dat er geen verlenging kwam ach het resultaat was er en iedereen was blij.

Het was waanzinnig om hier zo in het stadion een wedstrijd te zien. Na de afgelopen dagen, die super leuk waren hier, was het ook eens tijd om het centrum van Mexico-Stad te zien. We begonnen na de wandeling bij het Palacio de Bellas Artes, wat erg mooi van buiten was, en van binnen ook wel, maar beetje vreemde kunst had.

Niet voor het eten, maar wel voor het zicht, want hoe we op dit mooie gebouw en andere delen van de stad uitkeken was prachtig! We hadden het al verwacht maar echt alles hier was bizar groot. Wel heel erg mooi om te zien. Dat was het ook wel, maar wel maar tot 12, dus dat was net lullig, maar echt boeide het niet want het was alsnog wel mooi en het bracht ons naar de gouden Angél de la Independencia, dus dat was leuk.

Het is een drankje hier wat al door de Azteken gemaakt werd en de Mexicanen nog steeds drinken, zeker het proberen waard dus. Door de passievrucht smaak ervan was het nog wel redelijk maar ik denk dat de naturel verschrikkelijk moet zijn. Ach maakt ook niet uit, het was wel gezellig en even leuk. Wederom was het een hele leuke dag en ook het centrum van de stad valt bij ons in de smaak!

Dat was meteen heel erg mooi. We hebben ons laten vertellen dat het ook bekend staat om slechte service, maar het ziet er in ieder geval super mooi uit! (Je kan natuurlijk ook niet beiden hebben in Mexico) Daarna nog kort wandelingetje, weer naar het Plaza de la Constitución, wat weer mooi was maar ik even een goede vijf seconden schrok en dacht in een terroristische aanslag te belanden na een paar keiharde knallen, maar dit was waarschijnlijk maar wat vuurwerk bij een relatief klein protest.

Gelukkig maar, want iedereen ging zo rustig door met z’n leven waardoor we al snel door hadden dat er niets serieus aan de hand was. Dat was toen wel een beetje de planning en dus hadden we zowaar nog wat tijd over. Dat was ook zeker zo, maar wel nog rustig. Interessant was het ook zeker, echt alle oude volkeren kwamen aan bod.

Natuurlijk spraken Maya’s en Mexica’s (Azteken) ons het meest aan, maar Olmeca’s, Zapoteken en nog meer was ook leuk om even wat van te zien. Het was enorm en daarom ook wel te veel om alles aandachtig te bekijken maar wel leuk om heen te gaan.

Ik vond Mexico City het bezoek waard, al is het niet voor iedereen. Lees hierboven wat mij opviel en beslis zelf of het bij jouw reis past.

Mexico City
Mexico City

Veelgestelde vragen

Is Mexico City de moeite waard? +

Ons vliegveld ligt wel een stuk buiten de stad dus dat duurde even, maar we hebben geen gezeik gehad of lang moeten wachten dus dat is top! Voor mij was een bezoek aan Mexico City interessant genoeg om erover te schrijven. Of het bij jouw reis past hangt af van wat je zoekt - lees mijn ervaring hierboven voor de details.

Hoeveel dagen heb je nodig voor Mexico City? +

16 tot 18 dagen geeft een goed beeld. Langer als je rustig wilt zijn of meer dagtrips wilt inplannen.

Hoe kom je in Mexico City? +

Vanuit de dichtstbijzijnde grote stad in Mexico is er doorgaans bus- of taxi-vervoer. Check lokale opties vooraf of vraag je hostel of hotel om advies voor de meest efficiënte route.

Waar eet je lekker in Mexico City? +

Lokale markten en kleine eetstalletjes waren wat mij betreft het beste. Rond het centrum vind je de meeste opties, zowel lokaal als toeristisch. Zie mijn persoonlijke ervaring hierboven voor concrete plekken.

Wanneer is de beste tijd om naar Mexico City te gaan? +

Droge maanden zijn vrijwel altijd comfortabeler dan regenseizoen. Check de klimaatinfo voor Mexico voor de specifieke maanden die passen bij jouw planning en voorkeur voor temperatuur en drukte.

Lees ook

Binnenkort online

--
Dagen
--
Uren
--
Min
--
Sec

Vul wachtwoord in

Onjuist wachtwoord