Kort overzicht
- Land
- Italy
- Aangeraden duur
- 2-3 nachten
- Eten
- Lokale markten en eetstalletjes aanbevolen
- Actief
- Wandelingen, tours of watersport
Het was een lange reisdag, met de auto naar Brussel en daar weer allemaal gezeik gehad met parkeren, maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en zijn we aangekomen! We konden meteen even het hotel in omdat de kamer al schoon was, dus dat maakte de dag een stuk fijner!
Wat heb ik in Venice gedaan?
Wel met een doel want we hadden tering veel honger. Vandaar dat je het ook echt overal kan drinken en het ook geen drol kost, niet gek. We hebben hier dan ook zeker een lange tijd gezeten en hier goed van genoten. Nadat het terras langzaamaan in de schaduw begon te liggen vonden we het dan toch tijd om weer verder te gaan en zijn we weer verder gaan struinen.
Tijdens de wandeling naar huis konden we het niet laten om niet toch nog even één aperolletje te drinken bij een schattig terrasje verstopt in de steegjes. Deze broodjes bevielen goed en waren dan ook zeer tevreden. Naast ons werd om 10u ‘s ochtends al een Aperol Spritz gedronken, mag allemaal in Venetië! Hierna kwamen we al vrij snel in de ‘slurf’ terecht en kon je door de toeristen te volgen het San Marco plein vinden.
De knoop werd gelukkig doorgehakt toen we zagen dat ze streng waren op kledingvoorschriften, we zouden toch niet binnen komen (vooral Zsaas dan, maar goed). Hier kwamen we niet bedrogen uit. Ook gingen we door de ‘brug der zuchten’, die van buiten heel veel gefotografeerd wordt door toeristen, naar de kerkers in het gebouw aan de andere kant van het kanaaltje.
Al met al weer een heerlijke dag gehad! Laatste dag alweer… gaat snel maar we hebben ervan genoten. We dachten dat het veel gezeik zou zijn maar dat viel eigenlijk wel mee. Gewoon pas eronder houden en je kan doorlopen. Voor de campanile viel de rij wel mee en dus sprak dat mij wel aan. Overigens had er achteraf geen overtuiging nodig hoeven zijn, want in de toren gingen we gewoon met een lift omhoog.
Over de hele stad konden we uitkijken en verder dan dat. Ook echt leuk om het nog even een keer vanaf deze kant te zien.
Mijn eerlijke oordeel over Venice
We zijn naar een broodjeszaak gelopen die Zsaas aangeraden had gekregen en we zagen ook waarom: het was echt waanzinnig lekker! Uiteindelijk zijn we helemaal om het onderste gedeelte van de stad heen gelopen langs de zee en het gaf ons een heel mooi beeld. Het was een heerlijke eerste dag en hebben veel zin in de komende dagen! Heel mooi en bijzonder, maar be prepared want hier gaat het natuurlijk heel toeristisch worden.
De weg ernaartoe was rond de Rialto brug nog erg mooi, want het was grappig om te zien hoe het water met vloed heel erg hoog stond en dus de terrasjes langs het Canal Grande niet helemaal droog waren gebleven. Extreem druk dus dat is jammer, maar het is wel echt een hele mooie plek. Funfact: blijkbaar was dit flink grote plein ooit slechts een kloostertuin.
Wat een enorm klooster is dit geweest dan zeg. Verder was het leuk om rond het plein te kijken naar alles wat er gebouwd was, met vooral de San Marcobasiliek, de Campanile van Venetië en het Dogepaleis wat aan het water ligt. Het had me wel leuk geleken om de San Marcobasiliek in te gaan, maar in verband met de drukte was dat wel al twijfelachtig.
Daarnaast leek ons het Dogepaleis (Palazzo Ducale) heel leuk maar dat was nogal prijzig. Nadat we even gingen vragen of er een studentenkorting was, met succes, besloten we dan toch dat we het gingen doen: want als het normaal gesproken €30 per persoon is, dan moet het wel boeiend zijn toch? Het paleis was enorm en het was ook echt mooi.
In dit paleis werd vroeger de stad bestuurd door een aantal bestuurders (doges) en het was dan ook te zien dat hun werkruimtes en weet ik het wat voor zalen het allemaal waren, niet gek waren voor die tijd. Heel ruim allemaal en mooi versierd. We konden eigenlijk allemaal niet meer bijhouden waar we nou waren, want het was zo groot, maar we vonden het in ieder geval super mooi en leuk om allemaal te zien.
Ook heeft Zsaas net een keer hele positieve feedback van haar studie gekregen dus die is weer helemaal vrolijk. Na het paleis moesten we wel even bijkomen, dus het was uiteraard tijd voor een lekker broodje op het terras. Het enige wat eigenlijk echt nog ontbrak is dat we nog helemaal niet op een boot zijn geweest. Al is het maar om het idee en nemen we de boot als vervoersmiddel.
Zo zie je hoe de stad op een eiland ligt en dat is wel heel erg gaaf, los van dat we al groot fan zijn van de Italiaanse architectuur. Verder ging de terugreis allemaal prima maar is het wel heel laat in de nacht geworden om thuis te komen maar dat was het allemaal waard want we hebben er een paar hele lekkere dagen aan over gehouden en ik raad iedereen aan om zeker nog een keer Venetië te bezoeken (wel echt buiten de zomer!), al is het maar om de Italiaanse gezelligheid, keuken en drankjes op naar de volgende!

Veelgestelde vragen
Is Venice de moeite waard? +
Het was een lange reisdag, met de auto naar Brussel en daar weer allemaal gezeik gehad met parkeren, maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en zijn we aangekomen! Voor mij was een bezoek aan Venice interessant genoeg om erover te schrijven. Of het bij jouw reis past hangt af van wat je zoekt - lees mijn ervaring hierboven voor de details.
Hoeveel dagen heb je nodig voor Venice? +
3 tot 5 dagen geeft een goed beeld. Langer als je rustig wilt zijn of meer dagtrips wilt inplannen.
Hoe kom je in Venice? +
Vanuit de dichtstbijzijnde grote stad in Italy is er doorgaans bus- of taxi-vervoer. Check lokale opties vooraf of vraag je hostel of hotel om advies voor de meest efficiënte route.
Waar eet je lekker in Venice? +
Lokale markten en kleine eetstalletjes waren wat mij betreft het beste. Rond het centrum vind je de meeste opties, zowel lokaal als toeristisch. Zie mijn persoonlijke ervaring hierboven voor concrete plekken.
Wanneer is de beste tijd om naar Venice te gaan? +
Droge maanden zijn vrijwel altijd comfortabeler dan regenseizoen. Check de klimaatinfo voor Italy voor de specifieke maanden die passen bij jouw planning en voorkeur voor temperatuur en drukte.
Lees ook
Italy · Capo Testa
Capo Testa: kort reisverslag
Een korte ervaring in Capo Testa (Italy).
2 min lezen
Italy · La Maddalena
La Maddalena: ervaring en reisgids
Mijn ervaring in La Maddalena (Italy). Wat doe je er, wat viel tegen, wat viel mee.
3 min lezen
Italy · Lungòni/Santa Teresa Gallura
Lungòni/Santa Teresa Gallura: ervaring en reisgids
Mijn ervaring in Lungòni/Santa Teresa Gallura (Italy). Wat doe je er, wat viel tegen, wat viel mee.
3 min lezen
